ראשי תיבות, קיצורים ומושגים ייחודיים

לפניכם מס' ראשי תיבות, קיצורים ומושגים ייחודיים שנכתבו על ידי פרופ' גדעון ארן:

 עטיפת קוקיזם

ג"א – גוש אמונים (בקיצור "גוש").

מ"מ – מיסטיקה משיחית, או משיחיות מיסטית.

ראי"ה – הרב אברהם יצחק הכהן קוק.

רצי"ה – הרב צבי יהודה הכהן קוק.

בנ"ע – בני עקיבא, תנועת הנוער הדתית לאומית.

מפד"ל – מפלגה דתית לאומית, איחוד תנועות "המזרחי" ו"הפועל המזרחי".

יו"ש – יהודה ושומרון. שטחי הגדה המערבית (גדמ"ע) ממזרח לקו הירוק שנכבשו ב-1967.

חו"ב – חוץ וביטחון.

קוקיזם – האתיקה המובהקת של ג״א, או, שיטתו הדתית-ציונית הסגולית. מורשת הרבנים קוק, כפי שעובדה ב״מרכז הרב" והונחלה לצעירים דתיים-לאומיים. עיקרי אמונה שנהפכו ציר לתרבות המאפיינת את הגרעין הקשה של הגוש, ושהיוו תשתית לפעילות הציבורית של המאמינים.

"מרכז" – מרכז הרב. שם החיבה של הישיבה בפי תלמידיה ומקורביה, שנעשה מקובל בחוגים רחבים. נקטנו כאן בלשון המאמינים לשם הקיצור ולשם הנאמנות למקור. המלה מבוטאת בהברה מלעילית. מלים רבות הרווחות בעגה הקוקיסטית מוטעמות בדרך האשכנזית הנוהגת בעולם הישיבות. כך למשל, בלקסיקון התנועתי שגורים המושגים: רוחניות, גדלות (גדל'ס), רב צבי יודה וכיו״ב (ד"ר ישראל אלדד הגדיר פעם את הציונות כהעברת העם היהודי ממלעיל למלרע).

"שחורים" – כינוי מקובל בחוגים קוקיסטים לחרדים. מכאן, "השחרה": הנטייה מציונות דתית לאולטרה-אורתודוקסיות המלווה בא-ציונות או אנטי-ציונות. הביטוי אינו מובא כאן לגנאי.

גדעון ארן

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקר ומרצה בנושאי דת, מצד אחד, ובנושא הקיצוניות, מצד שני, ובעיקר הוא מתמחה בחקר הקשר שבין השתיים, בישראל, ביהדות העבר וההווה, ובהקשרים השוואתיים. מחקריו מתבססים בעיקר על עבודת שדה. בשנים האחרונות פרסם ספרים ומאמרים על פנדמנטליזם, כתות ותנועות רדיקליות, אלימות דתית, טרור. מסיים בימים אלה כתיבת מונוגרפיה על טרור המתאבדים במזה"ת.

More Posts

Follow Me:
Google Plus

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *